Heb ik een eTA nodig als ik naar of rond Canada vaar?

Bewerkt: nov 29, 2023 | Tags: Canada inreisvereisten, Canada eTA vereisten

Of je nu een privé-jachtavontuur plant of een openbare bootexpeditie, het is van vitaal belang dat je de vereisten voor toegang tot de Canadese wateren begrijpt. Je vraagt je misschien af of de Electronic Travel Authorization (eTA), die meestal nodig is voor vliegreizen, ook van toepassing is op zeereizen. Dit artikel probeert de noodzaak van een eTA en andere cruciale immigratieoverwegingen te verduidelijken wanneer je naar Canada vaart.

De eTA: een overzicht

De Canada eTA is een vereiste om Canada per vliegtuig binnen te komen. Het is bedoeld om visumvrij reizen mogelijk te maken voor mensen die geen visum nodig hebben om het land binnen te komen. Het is elektronisch gekoppeld aan het paspoort van de reiziger en is vijf jaar geldig of totdat het paspoort verloopt. Een eTA zorgt voor reisgemak en versnelt het proces om Canada binnen te komen.

Hebben zeilers een eTA nodig?

Hier is het belangrijkste punt: de eTA-vereiste geldt alleen voor vliegreizen. Reizigers die over zee reizen hebben geen eTA nodig. Of je nu aan boord bent van een privéjacht of een openbare boot, als je rechtstreeks Canada binnenvaart, is de eTA niet van toepassing. In plaats daarvan moet je je houden aan andere immigratieprotocollen, afhankelijk van je nationaliteit en het type boot waarmee je reist.

Vereiste documentatie voor zeilers

Hoewel een eTA misschien niet nodig is, moeten alle buitenlanders die naar Canada varen de juiste identificatie en reisdocumenten bij zich hebben. Je moet een geldig paspoort hebben en mogelijk een visum, afhankelijk van je nationaliteit. Verder moet je ook alle andere relevante papieren bij je hebben, zoals je vaarbewijs of vergunning. Voor Amerikaanse burgers kan een document dat voldoet aan het Western Hemisphere Travel Initiative (WHTI) voldoende zijn.

Melden bij de Canada Border Services Agency (CBSA)

Bij aankomst in Canada moeten alle boten zich melden bij het Canada Border Services Agency (CBSA). Voor particuliere schippers is de kapitein van het vaartuig verantwoordelijk voor het melden bij het CBSA Telecentre op de telefonische meldplaats/jachthaven onmiddellijk na aankomst in Canadese wateren. Niet melden kan leiden tot zware straffen, waaronder boetes, inbeslagname van de boot of strafrechtelijke vervolging.

Publieke of commerciële boten daarentegen hebben over het algemeen specifieke immigratie- en douaneprotocollen die gevolgd moeten worden, waaronder een vooraankondiging van aankomst, bemannings- en passagierslijsten en meer. Als passagier zal de bootexploitant of de bemanning je door het proces heen loodsen.

Andere overwegingen bij binnenkomst

Hoewel je geen eTA nodig hebt als je vaart, moet je wel voldoen aan de standaard toelatingscriteria om Canada binnen te komen. Dit houdt in dat u moet bewijzen dat u van plan bent Canada aan het einde van uw bezoek te verlaten, dat u voldoende geld heeft voor uw verblijf en dat u geen veiligheidsrisico vormt.

De CBSA-medewerker in de haven van binnenkomst beoordeelt uw ontvankelijkheid. Een strafblad, inclusief veroordelingen voor rijden onder invloed, kan invloed hebben op uw toelaatbaarheid. Het is aan te raden om een immigratieadvocaat te raadplegen als u zich zorgen maakt.

Conclusie

Uiteindelijk is het voor zeilen naar Canada, of het nu op een privéjacht is of op een openbare boot, niet nodig om een Canada eTA aan te vragen. In plaats daarvan moeten zeilers zich richten op het bij zich hebben van de juiste identificatie- en reisdocumenten en het correct melden bij de CBSA bij aankomst. Als je deze vereisten begrijpt, kun je zorgen voor een soepele reis en een warm Canadees welkom bij je maritieme aankomst.